Perama tour naar Flores en Komodo

8 oktober 2017 - Lombok, Indonesië

Om 10.00 uur s'morgens lopen we naar het peramakantoortje voor de boottrip.  Het is bij elkaar een aardig groepje en op de heenweg gaan we nog mensen oppikken in Mataram. Deze dag gaan we naar de andere kant van Lombok en gaan we van alles onderweg bekijken. Eerst gaan we langs een plek waar apen lopen. Ze zijn wel gewend aan mensen maar gelukkig niet aggresief. Door naar de tuin van mr. Perama. MR. Perama is de eigenaar van Peramatours en heeft een soort van botanische tuin met prachtige planten waar jonge mensen opgeleid worden en ook van alles leren. Hij geeft ons een rondleiding door de tuin. Erna proeven we allerlei soorten fruit. Er hangt een bananenplant met wel 1000 bananen eraan, gigantisch!

S'middags komen we bij een plaatsje waar we door kleine steegjes en bos lopen en in een mooie tuin komen waar we gaan lunchen. Het eten is echt heerlijk en na het eten gaat mr. Radiah vanalles uitleggen. Het is al een oud mannetje en slecht te volgen maar wel aandoenlijk hoe enthousiast hij verteld over zijn huis en het kleine museumpje wat erbij hoort met landbouwwwerktuigen en huishoudelijke spullen. We krijgen koffie wat echt niet te drinken is. Balikoffie is koffie wat je lang moet laten staan waardoor de drab naar beneden zakt maar getver wat is dat vies.

We komen nog bij een marktje, tempel, en aan het eind vd dag komen we aan bij de scheepswerf van perama. Stel je er niks van voor, een grote bende en oude zooi, maar hier worden dus de boten gemaakt. We drinken hier wat en het is meer een soort kennismaking met iedereen doormiddel van rare spelletjes. De plaatselijke kinderen doen gezellig mee. Daarna gaan we eten bovenop een oude boot. Rond 9.00 uur gaan we op de boot, krijgen wen welkomstpraatje en de hut toegewezen. De hut is klein, 1 2 persoonsbed met 1 pers.bed erboven , klein plekje voor de koffer en thats it! Fan er boven en wat haakjes voor je kleding. Een aantal mensen slapen ook op het dek. We zijn in totaal met 27 mensen, goed te doen nu. In het hoogseizoen gaan er 45-50man op de boot, lijkt me echt geen pretje.  We hebben ook wel een leuk clubje, 1 nederlandse jongen , 1 portugees, 2 colombiaanse meisjes, 1 uit Canada, wat duitsers , 2 italianen, 1 spanjaard en een groepje van 8 tjechen met een gids. Die blijken later erg ongezellig, praten geen woord engels en proberen ook niet om je te begrijpen, vooraan bij het eten ect... wat een onbeschoft stelletje op 2 na.  We duiken vroeg ons mandje in na deze dag. Het is flink zweten in de hut. Het waait nog wel wat door maar het is toch vreemd, we varen en je hoort alles. De douche en wc zijn op de gang, douche bijna boven de wc dus tegelijk kan ook.  De jongens op de boot zijn niet ouder dan 25 en doen stinkend hun best. Ze worden daar ook een soort van opgeleid, zijn kinderen van vissersfamilies die ook de boten bouwen.

Wordt vervolgd met dag 2.....

1. Ans:
    8 oktober 2017
    Klinkt weer spannend heerlijk hoor